Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mezi krví a stolicí

Spolu s pacientama v nemocnici spí i příbuzní. Po jedenáctý v noci mezi nima šlapeš na chodbě tak, že na ně prostě šlapeš. Jinak ta masa spících těl nejde překonat. Další spí na pokojích. Aby nepřekáželi, lezou pod postele. V lepšim případě teda při noční vizitě šlápnu někomu na ruku, nohu nebo na břicho. Nezlobí se. Jen se zavrtí, zavrní a spí dál. V tom horšim případě jsem si třeba tuhle šlápnul do močí přetejkající mísy. Že jsem dost často od krve, to je celkem normální. K večeru vypadám jako naše chirurgická ambulance. Dneska naše internistka na konci směny poznamenala, jestli by nebylo dobře na úklid pozvat ženisty s trhavinou. No a ta stolice je tak nějak všude kolem nás. Občas mi na sále zateče i za kalhoty ...

Před tetanem za tetanem
V nemocnici máme na izolaci holku s tetanem. Neni to ale tak strašný, jako jsem to tady viděl minule. Sice má v místnosti trvale zhasnuto, puštěnou klimatizaci a na vizitách šeptáme, abychom předešli zbytečnejm křečím, ale jinak stabilní. Chytla to z rány na noze. Včera jsem jí dělal převaz. Medicínsky je to asi sen každýho chirurga, kterej se nebojí špinavý chirurgie. Tetanická rána, fíha! To se u nás nevidí. Děsně to páchne a eště hůř to vypadá. Je to hluboký, na rentgenu je vidět vzduch v tkáni. Budu to muset zejtra trochu víc votevřít. To je základ toho, jak s prevítem klostridií zatočit. Vypláchnout ji z rány a pustit na ni luft. Zbytek dorazí antibiotika. A já kvůli tý holce doufám, že tuhle bitvu vyhrajeme.
Je nás tady miliarda mikrobů ...
Na emergency je asi sedm pacientů. Ale spolu s nima sedm miliard mikrobů. Tak to vodhaduju svou jedinou ortopedickou mozkovou buňkou. Zatimco dělám první vošetření votevřený zlomenině bérce, dva metry vode mě na nás pochrchlává mladej kluk s votevřenou tuberkulózou. A tak si zase tak přemejšlim vo tom vočkování, co jsme dostali už jako malí. Proti tetanu, proti tuberkulóze a dalším z pohledu civilizovanýho světa banálnim nemocem. Anestezioložka JO mi na moji otázku, jakou pro něj máme léčebnou možnost, odpověděla, že jeho jedinou možností je smrt. Postižení je tak rozsáhlý a rezistence na antibiotika zřejmě parádní. Doufám, že moje pacientka se zlomenou nohou má imunitu dostatečně silnou. A nebo třeba to štěstí, že už je proti TBC vočkovaná, jako jsem já. Tak se těším na další diskuzi nad očkováním na www.ulekare.cz ...
... a svině furt vyhrávaj
Fortuna. Štěstí. Jméno čtrnáctiměsíční holčičky. Před tejdnem jsem ji udělal operaci, co jsem nikdy nedělal. Auto jí skoro ujelo nohu a rozdrtilo a votevřelo všechny kosti vod kotníku dolu. Když se ta rána trochu po převazech vyčistila, bylo nutný přemejšlet, čim ty kosti přikrejt, aby to nečumělo a předešlo se infekci. Na tý malý noze není kde vzít přebejvající kůže. Tak jsem ji sebral z celý zadní strany lejka a na cévní šťopce votočil na ten mrňavej nárt. Po třech dnech to bylo všechno perfektně živý. Za další čtyři dny mi to neviditelný svině sežraly. Má Štěstěna ještě šanci?
Jeden den jako druhej a každej úplně jinej
Ráno vlezu do špitálu. Proběhnu koridor mezi pokojema a jen za letu nahlížim do pokojů. Vodevřu dveře vod JIPky a počítám, kdo umřel, kdo přežil a kdo je novej. Pak máme ranní hlášení, kde místní doktoři referujou, co se událo v posledních dvacetičtyřech hodinách. To jim trvá tak dvacet minut. Následuje rentgenová vizita, kde vobjevíme první várku operantů. Taky tak dvacet minut. Pak je velká vizita, někdy trvá i dvě hodiny, než těch šedesát lůžek projdeme. Tam vobjevíme zbytek těch, kteří si udělají výlet na operační sály a doufejme i zpět. Následně je pěkně utřídíme na tabuli mezi sálama. V průměru sedm operací denně, někdy tři, ale deset není vyjímkou. Pak už se rozběhne individuální program pro každýho z nás, chirurga, ortopeda, anesteziology.
Zapomněl jsem, kam jsem to vlastně původně šel
Zatímco mi naváží prvního pacienta, dělám první ambulantní kontroly. Někdy si ale pro svýho nemocnýho zajdu sám. Tuhle jsem popadl vozejk a přivezl si kluka se zlomenou pánví. Pětadvacet let mu je. Zvedl jsem ho z postele v náruči, Hajťani jsou lehký. Mají snad skoro pneumatický kosti jako ptáci, vodhaduju. První je na řadě většinou ten nejvíc urgentní, nejtěžší anebo ten pro nejčistší chirurgii po noci uklizených sálů. Pomůžu s pacientem na stůl a asistuju anestezioložce, protože je na to většinou sama.
Dneska jsem si držel svoji votevřenou zlomeninu bérce kolem ramen a ta skoro padesátiletá pani mi položila hlavu na rameno. Tohle zažijete jenom tady. Tu absolutní důvěru, i když jim působíte bolest. Nepropadám příliš hysterii, ale měl jsem dojem, jako by mě s tou pacientkou na chvíli něco spojilo. Je to asi ten dotek, na kterej tady ti lidi pořád ještě hodně daj a mi Evropani a Američani už dávno zapomněli, protože nám to přijde společensky nevhodný,
Vždycky když běžim na tu ambulanci, vim, že se musim brzo vrátit kvůli dalšímu na sále. Sotva vystrčim nos, volá na mě doktor z voddělení. Potřebuje poradit. Než se votočim, přijde si pro mě doktor z emergency, abych mu pomohl nahodit vyhozený rameno a že má na rentgenu jeden snímek na zkouknutí. Když tam přecházim, tahá mě za šos jeden z čekajících pacientů. Něco chce, ale naštěstí mu nerozumim. Každopádně se na něj taky dostane.
Když už se dívám na ten snímek, přijde naše internistka a jestli bych se nepodíval taky na snímek jejího pacienta. Když jdu zpátky směrem k ambulanci, další místní doktor se ptá, jestli bych udělal drobnej chirurgickej výkon pro jeho známou. Kamže jsem to šel? Jo na tu ambulanci. Když tam teda po deseti minutách dorazim, už pro mě mají připravený čtyři převazy a sedm kontrol na rentgenu. Takže jdu zase na ten rentgen, když mě zatahá další pacient za šos ...
Tempo
Tohle na tý práci tady miluju. Nikdy netušim, co bude za minutu. Neustále plánuju a neustále ty plány měnim a přizpůsobuju okolnostem s tim, že tu hlavní linii se snažim udržet. Totiž že musim odvoperovat ty nejpotřebnější, převázat ty nejakutnější, vyčůrat se, v poledne se najíst a do pěti vodpoledne ukončit většinu úkonů, na který k sobě někoho potřebuju, protože místnímu personálu končí šichta. Pak si ještě do sedmi můžu dělat to, na co mi stačí dvě ruce a jedna mozková buňka. Ty jsou jenom moje. Vošetřuju v neustálym pohybu, vod nahozenýho ramena přecházim plynule k dětský zlomenině a vod ní k pacientovi hluboko do třísla krávou potrkanýmu.
V letu vidim a hodnotim snímky a hlásim plány pacientů, z nichž jednu třetinu při týhle dnešní kontrole fyzicky asi ani neuvidim, protože to prostě nejde stihnout. Příště se to zase namíchá jinak. Rozhodnutí musim dělat ve vteřině a nejde myslet na to, jestli byly úplně nejlepší a jestli jsem něco nemohl udělat trochu líp. Prostě na ně jsou vteřiny a pak už si můžu jen v klidu večer přehrávat ten denní film a hodnotit, co jsem podělal. Jde to ráz na ráz. Tohle zažiješ jen v momentě, kdy máš desetkrát víc pacientů, než kolik jich mám v Evropě. Tam jsme taky uhoněný. Ale tady je to vo lidech, západní medicína je vo papírech.
DISCLAIMER: The postings and views expressed on this site are mine alone, and do not represent the position or values of Médecins Sans Frontières (MSF). - Názory vyjadřované v tomto textu jsou pouze mé a nereprezentují stanovisko či hodnoty Lékařů bez hranic / Médecins Sans Frontières (MSF).

Autor: Tomáš Šebek | sobota 14.4.2012 14:14 | karma článku: 32,47 | přečteno: 5632x
  • Další články autora

Tomáš Šebek

Na Favoritu Manhattan kolem do kola (explore NYC by Favorit F1, chapter #3)

Chci jízdenku na kolo, strejdo! Pokladní na stanici Long Beach nechápe a furt dokola mluví o bike permit. Nechci permici! Chci jednorázovou jízdenku do centra NY, chápeš?!

19.6.2018 v 12:43 | Karma: 14,96 | Přečteno: 643x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na americký cyklostezce na kole pod pokutou $250! (explore NYC by Favorit F1, chapter #2)

Dálnici na kole? Big thanks & fuck you! Dnes jsem chytřejší. Dnes jsem víc než chirurg! Long Beach opouštím přes Island Park na sousední, vlastní Long Island. Intervalový tréning z červené na čevenou po 200 metrech pokračuje ...

16.6.2018 v 18:28 | Karma: 12,88 | Přečteno: 836x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na kole po dálnici! (explore NYC by Favorit F1, chapter #1)

Já si říkal, nevjížděj tam! Vybočit jedinou silnicí z východního cípu Long Beach mimo ostrov samozřejmě lze. Po dálnici. Na Favoritu F1, co narvaným americkým kárám fakt nestačí. Speed limit 55 nepřesáhnu, to je mi teď už jasný ..

14.6.2018 v 5:31 | Karma: 23,35 | Přečteno: 926x | Diskuse| Cestování

Tomáš Šebek

Z Long Beach na Manhattan (explore NYC by Favorit F1, chapter #4)

Na konci Ohio Ave vlevo. Stoupám do pedálů a držím 36kmh na rovince. Jako obvykle se vztekám s dírama velikosti jednoho Favoritu, trpím s kotoučovkama, když dobržďuju na všech(!) křižovatkách na červenou. Smart city Long Beach!

12.6.2018 v 5:50 | Karma: 15,42 | Přečteno: 567x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Afghánistán, mise 2, den 23: Bezesné noci

Ratatatatatatata, ratata ... tata, bum, bum ... 6:09 budíček. Po hodině spánku. Nejdřív štěkající kalachy. Pak kulometná palba. Následuje několik výbuchů. Ne, dneska neslaví. Tohle trvá tři minuty, a to je podezřele dlouho.

2.11.2015 v 9:00 | Karma: 18,50 | Přečteno: 1917x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Afghánistán, mise 2, den 13: Je jaro a budí se mi hlavy

Jsem desetiletej kluk. Chodím, běhám, mluvím, umím počítat. Mám paměť. Někde uvnitř mě je moje já. Uvědomuju si sebe sama. Jmenuju se Rahmudin. Běžím po ulici. Auto. Rána do hlavy. Pouštím draka z ruky...

6.8.2015 v 8:00 | Karma: 20,61 | Přečteno: 1308x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Afghánistán, mise 2, den 3: Z letiště rovnou do břicha a pak do hlavy

Už jsem zase v Kundúzu a začínám psát čtvrtý díl nekonečného příběhu na cestách s Lékaři bez hranic.

3.8.2015 v 6:00 | Karma: 20,83 | Přečteno: 1465x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Výbuch bude v pět! Afghánistán, den 13.

Rána jako blázen. A docela blízko. Jako když se u nás doma střílí v lomu. Poslouchám do ticha. Začínají sirény, policajti a hasiči. Čekám na telefon z nemocnice. Terénní koordinátor už zběsile telefonuje. Potkám ho za pár minut na schodech. „Tak co? Nějaký raněný?“ „Ne. IED (improvised explosive device / podomácku vyrobená výbušnina) na západním cípu města, nikdo zraněnej.“ Víc mě nezajímá, to není práce pro mě. Ještě přijde hromadná esemeska s hlášením. Ale tak jako při zemětřesení na Haiti, cvičně si zabalím baťůžek se základními věcmi, penězi a doklady. Je to takové mentální cvičení. A pak už na to zase zapomenu. Střelba a výbuchy sem prostě zatím patří. Poslední mezinárodní vojenské jednotky odtud odjely před týdnem. Němci.

19.1.2014 v 8:50 | Karma: 16,41 | Přečteno: 1848x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Půlnoční trepanace lebky, Afghánistán, den 12.

Nemám rád klidná období. Znamená to, že se něco chystá. Tři ze čtyř postelí na JIPu jsou volné, skoro 10 volných je pak na oddělení čítajícím celkem 60 lůžek. Doktoři na pohotovosti koukají do zdi, v nemocnici se nehne ani molekula vzduchu... Je jasné, že přijde strašlivý masakr!

18.12.2013 v 11:45 | Karma: 24,55 | Přečteno: 2788x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Mezi půlky ti granát zastrčím …, Afgánistán, den 7.

To není nápěv hardcorové startup kapely. To je realita dnešního rána. Když jsem dorazil do nemocnice, a tentokrát jsme dost spěchali, už je na sále. Na místě pravé kyčle má díru jako vrata, která vedou do břicha. Sotva břicho otevřu, valí se vlny tmavé, žilní krve.

12.12.2013 v 9:04 | Karma: 25,78 | Přečteno: 3077x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Tohle není pohádka ..., Afgánistán, den 6.

Zakázali tady motorky. Proto je relativně klid, říkají všichni. Je fakt, že v noci mě zatím nikdo moc nebudil. Zakázali je proto, že se z nich prováděly cílené atentáty. Jeden řídí, druhý střílí na cíl, většinou velice přesně. Policajti ty motorky v Kundúzu zrekvírovali do jediné...

10.12.2013 v 7:00 | Karma: 16,13 | Přečteno: 1620x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Píchal jsem do srdce ..., Afgánistán, den 5.

Řekněme, že jsem dnes zažil ještě bezprostřednější pocit zachráněného života než obvykle. Je mu čtrnáct a přišel s prostřeleným srdcem asi. Ale popořádku...

8.12.2013 v 8:31 | Karma: 20,94 | Přečteno: 2195x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Dneska máme lidský játra, Afgánistán, den 3.

Otevírám břicho. Od příjmu na sál asi 7 minut, včetně rentgenu, sona, odběrů a kanyly. Tak to jsem nikde neviděl. V břiše za minutu. Když není z čeho, prostě to nekrvácí. Do bot mi crčí panáky tmavé krve. Nic než krev. Zřejmě všechna, co jí tenhle třicetiletý borec má, je teď mezi střevními kličkami. Do toho všude srůsty z předchozí laparotomie. Bude to z jater, myslím si. A pak mi trvá dalších minimálně 10 minut, než se k nim přes nekonečné srůsty dostanu...

7.12.2013 v 7:41 | Karma: 23,19 | Přečteno: 2763x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Mapa bombových útoků a přelet do Kundúz, Afgánistán, den 2.

Noc nebyla dobrá. Pod oknem přecházel hlídač. Budil mě. V dálce zněla občasná střelba. Ve dvě ráno jsem byl vzhůru úplně. Dostal jsem totální stíhu, že bude zemětřesení. Nevím proč. Asi jsem si před spaním četl zprávy. Dvakrát za sebou se země třásla u sousedů v Pákistánu. Otevřel jsem si dveře. To jediné jsem si zapamatoval v rámci prevence a včasného útěku. Ten betonový strop nade mnou mě štve...

6.12.2013 v 9:58 | Karma: 16,36 | Přečteno: 1551x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Kábul a přivítání od Šeherezády, Afgánistán, den 1.

Když po celodenním půstu večer luxuju původně narvanou lednici a, i když čůrkem, dávám si v koupelně teplou sprchu (!), říkám si, jestli jsem na nějaké dovolené, řekněme někde na privátě v Chorvatsku. A když si po roce a půl peru v umyvadle spodky (chápejte, naposledy jsem si je sám a ručně pral na druhé haitské misi, ne že si beru čisté prádlo jen jednou za osmnáct měsíců) a dívám se na sebe do zrcadla, připadám si s těmi fousy víc jako Afghánec než všichni ti Afghánci kolem mě! Tak jsem v Kábulu, nebo co?

5.12.2013 v 11:53 | Karma: 16,88 | Přečteno: 1705x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Afgánistán, den 0, začínáme ...

Tak jo. Sedim v Istambulu na letišti, je půl třetí ráno a mně už je všechno jedno. Měl bych si prohlížet svoje nový sousedy, co je vysypou jako mně, ale únavný už je jen udržet víka trochu votevřený směrem k letadlu, aby neuletělo beze mě. Odpolední strach, stres, výčitky a stesky vystřídalo totální tupo. Tělo potřebuje odpočívat a je mu šumák, co si o tom myslí mozek.

7.10.2013 v 20:13 | Karma: 13,45 | Přečteno: 1810x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Haiti - 62. den (Transplantace kůže)

[8.12. 2010] Koumon ou ye? Začínam mít problém popisovat svoje každodenní zážitky. STOP. Fakt mi to pomalu splývá. STOP. Už to jsou jen vteřiny, který si z hodin ve dne strávených pamatuju. STOP. Sju-Tian-Goš (podprsenka), zdraví mě Chica. STOP. Ta venkovní sprcha v prosincový noci fakt studí. STOP. Ten tureckej hajzl už me fakt sere. STOP. A to vedro na chcípnutí v kontejnerovym operačnim sále taky. STOP. Chlapík po operaci mozku mě dneska pozdravil. STOP. A zapomněl jsem pochválit instrumentářku, která mi asistencí nad chirurga pomohla z toho břišního maléru předevčírem. STOP.

17.1.2013 v 13:30 | Karma: 14,19 | Přečteno: 1222x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Haiti - 63. den (Dočkal jsem se císaře)

[9.12. 2010] Koumon ou ye? Kdo si počká, ten se dočká. Dneska jsem se dočkal toho, nač jsem od začátku čekal. Dneska jsem završil svoji gynekologickou minizkušenost. Dneska jsem porodil dva zdravý kluky cestou, kudy chodí císaři. Dneska jsem sám udělal dva císařský řezy. A dneska jsem si taky uvědomil, jak moc jsem si kolem sebe zvyknul na lidi od Lékařů bez hranic. Jak je mám rád, jejich humor a jak mi budou scházet. Zkusim vymyslet, jak otevřít misi u nás v nemocnici v lese ...

15.1.2013 v 7:00 | Karma: 15,86 | Přečteno: 1543x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Haiti - 54. den (Tyvole, operoval jsem mozek!)

[30.11. 2010] Koumon ou ye? Včera jsem tak přemejšlel, co asi dneska ukážu chlapíkům z Český televize. Aby to bylo průřezový. Aby tam bylo všechno z práce Lékařů bez hranic tady v Leogane. Večer to za mě vyřešila madam náhoda. Připravila nám na dnešek komplikovanou zlomeninu stehenní kosti i střelný poradnění. Ještě v osm ráno jsem ale netušil, že za pár hodin budu poprvý ve svym životě operovat mozek! Tohle nevymyslí ani nejlepší scénárista ...

13.1.2013 v 20:39 | Karma: 23,29 | Přečteno: 2020x | Diskuse| Ostatní

Tomáš Šebek

Český sen se může splnit každému, apokalypsa se nekoná ...

Bonjou a tout moun, m santim kontan e m rekonesan anvè nou pou tout sa ke nou fè pou mwen ak tout fanmi'm, kote nou ban' m opòtinite pou 'm rantre nan yon gro Inivèsite konsa, kote m pat jan'm imajine ni reve yon bagay konsa. Pou tèt sa, map pwofite ti moman si la pou remèsye nou nan yon fason trè spesial. Kidonk, map garanti nou ke map rive Doktè a kan menm kòm jan nou gen pou'n edem nan. Map swete'n yon jwayez Nwèl ak yon Bòn ane.

21.12.2012 v 9:55 | Karma: 18,52 | Přečteno: 2083x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2087x
Můj indiánský pradědeček mi odkázal motorovou pilu. Udělal to hned potom, co s ní v opilosti uříznul nohu svému krajanu, který s ním onoho osudného prvního máje putoval za účelem podřízutí májky v sousední vsi. Stál blbě, májka byla moc blízko nohy, chyběly centimetry ... (www.mediciman.cz, březen 2005)

Seznam rubrik