Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nekupujte Haiťanum televizi, doprdele ...

Ta má ale kozy, ta koza. Myslim si, zatimco jdu do práce s kozou. Jde přede mnou. Sotva se vleče s outěžkem. Vemeno až na zemi. Je přes čtyřicet na sluníčku. Počasí po jedný bouřce a zároveň před další. Triko mám mokrý do minuty, co si ho už zavlhlý voblíknu. Nevodpařuje se. Do tý stoprocentní vlhkosti okolního vzduchu se už žádná voda nevejde. Jdeme spolu příčnou ulicí. Nevypadá jako ta v Harrym Potterovi. Je sice taky hnusná, špinavá, plná louží, ale neprodávaj tu kouzelnický hůlky. Vlastně všechny ulice jsou tady příčný. Vlastně všechny jsou tak trochu vzpříčený ... Plný krámů, hald zatuhlýho betonu, odstavených aut. U nás se na takových jezdí motokros jako pouťová atrakce. Prostě se ty ulice vzpřičily plnit úlohu, pro kterou lidi ulice vymysleli. Aby se po nich dalo přejít z bodu A do bodu B. To tady nejde.

Dvoumužná vrtačka
Přivezli nám kluka z Jacqmelu. Spadl z motorky. Už mě to nebaví ani konstatovat, všechno tady je způsobený pádem z motorky. Když Yves s místním chirugem Dominikem sešijou nárazem prasklý střevo, začíná můj byznys s doslova rozštípanym a navíc votevřenym zápěstim. V Evropě by hrůza jímala všechny, co z toho bude a co bude nejlepší udělat, aby to bylo absolutně super. Tady bude nejlepší to, abychom začli voperaci, a uvidíme. Dominik mi pomáhá. Rozříznu podélně celý zápěstí v původní ráně, která už tam byla. Přetočený kosti narovnám a po hmatu srovnám do anatomický polohy. Tady končí evropská medicína. Co dál? Dlahu nemám, dráty můžu vrtat jen mauální vrtačkou a poslepu, protože rentgen na sále není.
Vrtačka váží desetkrát míň, než je stará. Pořád to jsou tři kila. Dvoumužná práce. Držim v prstech maličký kosti toho kluka a zároveň přidržuju směr drátu, aby mohl Dominik vrtat vobouruč. Celý se to klepe, hází, drát je křivej. I když celá ta váha míří proti mejm prstum a ruce, neuhnu a snažim se to směrovat. Zkoušíme to skoro hodinu. Bez úspěchu. Nejdřív bych dal nejradši facku tý vrtačce. Hned potom Dominikovi, že neni schopnej udržet směr. Jenže kdo by byl, to neni jeho chyba. Pak bych si dal facku sobě. Ale co víc můžu dělat? Po marnym boji je čas přiznat porážku v boji za vítězstvim nad drátama. Zavíráme ránu, držim to zevně v nejlepší možný pozici a sádrujeme to celý jenom. Mohl jsem tam narvat zevní fixatér, ale tohle dělat dítěti nechci. Budu doufat, že pan Rentgen mi bude nakloněn. Byl. Sedí to perfektně. Tak eště aby to vydrželo. Šťastnej z toho ale nejsem ...
Co se tady "móňáš"?
Ve středu dělam jenom samý menší chujoviny. Jsou ale potřeba víc, než ty věci, co dělají velkýho chirurga největšim. Někdo se musí starat o každodenní převazy. Tak pílim francouzštinu a kreolštinu s Rachel, chirurgickou sestrou na ambulanci. Po dvou letech pracuje naprosto samostatně a vlastně většinu času bez doktora. Viděla tady už takovejch chirurgů. A každej jí ukázal to nejlepší, co znal. Takovýhle vzdělání bych si přál. Ne ty hovadiny z knížek.
Protože mě Rachel zná a protože jsem fakt tupej a to i na jazyk, neudělal jsem za ten rok ani pídě pokroku. Rachel si ale myslí, že jsem šikovnej chirug, takže mě děsně respektuje. Neřikam jí, že dost možná i jako chirurg stojim zahovno. Tak si tak "móňam" až do večera. Jen jsem si na hodinu vodskočil na fyzioterapii, kterou mi jednou tejdně coby ortopedovi přísluší supervizorovat. Furt tam maj to jedno zabetonovaný kolo, dvě postele a ribstol. Ale co s tim dokážou? Tihle lidi ví, jak s váma dobře zacvičit. U většiny pacientů jen přitakávam a chválim fyzioterapeuty za perfektně odvedenou práci. Pamatujou si moje jméno. Já jejich už ne. Stydim se. V lágru jsem natáhnul provazolezecký lano. Pětkrát pokus přejít a leje ze mě. V tomhle nejde dělat jakejkoliv pohyb. Sednout si a zvedat piváka tak maximálně. Zvedam kolu a mám jí plný zuby. Už jste někdy chlastali kolu proti vaší vůli?
Železným mužem rok poté ...
Čtvrtek je ve znamení ortopedie. Myslim si to až do ranní vizity. S Yvem objevíme zastřelenýho a ještě jedno slepý střevo. Na sál jde zastřelenej. Zastřelili ho do žaludku, sleziny, tlustýho střeva a ještě to prošlo levou plící. Nikdo nevyšiluje. Prostě se kouknem dovnitř, opravíme, co se dá. A jako správný ateisti víme, že tady asi Bůh nepomůže. Ještě uříznout parádně uležený slepý střevo a už se chápu nadrženou rukou vrtačky. Jeden sál je vyhrazenej pro gynekology. To je novinka. Když ale slíbim, že zlomenou holeň zavrtám do dvaceti minut, dovolí mi tam vlézt. Anestezioložka Yo udělá spinál za tři minuty, takže mi zbejvá sedmnáct.
Horní tři hřebíky vrtam tak, že mi od manuální vrtačky cáká krev kolem. To je fofr, voe. Sto votáček za minutu? Pod hadrama ze mě vyloženě pot chčije snad všema pórama, co na kůži mám. Dost možná se mi za chvíli votevře i konečník, aby ta voda mohla ven. Zavrtám spodní tři, naházim na to karbonový spojky, dotáhnu to předtim, co celou nohu pořádně natáhnu a podle voka srovnam. Jsem hotovej asi za vosumnáct minut. Minuta přesčas. Sakra. Před rokem jsem tohle šroubovával hodinu. Instrumentářka spokojeně mlaskla. Tak to je dobrý znamení. Slovně pak ještě dodá, že jsem byl kurva rychlej.
Druhej pacient už je Merkur pro pokročilý. Holenní kost je zlomená se dvěma meziúlomkama. Navíc je to zlomenina otevřená a někdo ji tady nechal parádně tři tejdny uležet. Kostě na mě koukaj pod vokrskem mrtvý kůže. Po důkladný vočistě, kdy se kartáčuje kromě kůže taky hluboký podkoží, vrtám horní a dolní šrouby a po jednom do každýho úlomku jako joysticky. Po naložení konstrukce fixatéru začíná hra kdo koho dřív srovná. Já kost nebo kost mě? Vyhrál jsem. Sedí to dobře i na rentgenu, kterej se vodehrává až tři hodiny po voperaci. Moje rentgenový voči ještě nevosleply. Moji kolegové za západního světa si tohle nepředstaví. Je to výhoda, když za vočima v hlavě už nic jinýho neni, aby vás to zastavilo před šíleností, jejíž pravděpodobnost úspěchu je rovna štěstí pří sázení na dostihovýho koně, co má tři nohy ...
Voperace na papíru ...
Už je zase večer. Jsem unavenej a línej jako prase, co jsem potkal po cestě do nemocnice hned po tý koze. Usnout mi ale nedá můj zejtřejší chirurgickej program. Rozhodl jsem se, že stůj co stůj zavřu dvoum několikaměsíčním slečnám hluboký rány na nohách. Ta jedna už málem přišla o nohu. Předchozí chirurg se smiloval, měl bych to dotáhnout. Sedim nad kompem, hledám studie a fotky, který by mě navedly při úvahách, jak to vyřešit. Našel jsem si takovou pěknou věc. Jmenuje se to fasciokutánní lejtkovej lalok. V podstatě jde o to, že se lejtko voholí až na svaly a získanej lalok se dá přetočit kamkoliv dolu po noze, kde je potřeba něco zakrejt. To už smrdí plastickou chirurgií. Taky si maluju, jak budu u druhýho dítěte votáčet kůži zezadu na stehně, aby mi to pěkně vyšlo. Nad těma rozkreslenejma vobrázkama poklidně usínam ...
Koleno na patu
První dítě je jednodušší. Má děsnou díru pod kolenem, tak deset krát deset centimetrů, hluboko do podkoží. Yves se nabídnul, že mi bude asistovat. Neodmítam, ale klepou se mi pařáty. Když vám na krk dejchá chirurg, co voperuje jako sám ďábel, je to psychickej záhul. Skalpelem kroužim zezadu na lejtku a na stehně různý půlkruhy a vyřezávám trojúhelníčky. Pak to celý pospojojuju a trojúhelníčky našiju jako volný laloky tam, kde je díra na nártu. Tyvole, vychází to na milimetr. Celý to včerejší malování perfektně vyšlo. Z papíru jsem to dostal na nohu. Díra je zavřená. Pokud se to všechno krásně zahojí, tak jsem Ti, Abigueille, udělal krásný vomalovánky. Budeš chodit, nezatuhne Ti koleno zkrácenou kůží a jednou budeš další pěkná haiťanská kůže. Hodně originální.
Druhý dítě je na tom daleko hůř. Auto mu málem ujelo nohu. Otevřená zlomenina celýho kotníku, kloubu a všech nártních kůstek už smrdí nasedlou infekcí. Zelená je barva naše, říká si svině pseudomonáda. Poznávam ji po čuchu. Normálně do tohohle terénu žádná transplantace nepatří. Tady jde ale vo nohu tak jako tak a já to dneska musim zavřít. V životě jsem tenhle typ operace nedělal. Než si to rozmyslim, mám celej lalok vyříznutej a připravenej k přetočení. Celý uřízlý lejtko mi visí na šťopce u Achillovy paty. Přetočim to na tu díru na nártu. A tyvole! Vono to zase sedí. Otec by řekl, že jako prdel na hrnec. Asi máme dneska s Berthou šťastnej den. Bertha je ta čtrnáctiměsíční dáma dole pod mym nožem totiž. Přišiju to. Díra na lejtku by měla přerůst granulacema, což je taková červená tkáň, na kterou se pak dá transplantovat jemná kůže, kterou zase seberu třeba někde zepředu na stehnu. Hlavně aby se přihojil ten spodek. Tim nekonečnym malym krvácenim po převazech je Bertha bílá jak smrt. A to je to malá černoška.
Lyonell, Sa ka fete?
Hledal jsem ho hned první den. Našel jsem ho zavřenýho na voddělení komunikace. To je zřejmě hit i tady na Haiti. Každá správná nemocnice má oddělení pro vnitřní a vnější komunikaci. Bez něj se už lidi nedomluví. A protože zjistili jako já, že Lyonell je fakt chytrej, tak začal kromě překladatele dělat taky komunikanta. Skočil mi do náruče. Doslova. Váží třicet kilo i s postelí, i když je stejně velkej jako já. Fakt mě rád vidí. A já jeho. Nepřerušili jsme kontakt, pořád jsme si přes ten rok psali. Máme jedno tajemství, který později musíme vyklopit. I to nás spojuje. Je jak můj brácha, akorát že je tak trochu z Haiti. Zdravíme se a pak ještě několikrát. Později odpoledne mě provádí po nemocnici a ukazuje mi, co je novýho.
Myslim, že Rakušan Martin, expat z oddělení komunikace, mi závidí stejně jako vostatní expati, když se se mnou místňáci baví a zdraví. Všichni doktoři mi každý ráno tlapkaj na packy, řikáme si vzájemně kreolsky "já na bráchu a brácha na mě". V originále je to foneticky "korej, ma korej". Možná ještě líp řečeno to znamená "Tvoje věc, je i moje věc." Anebo "Jsem s Tebou, pičo". Jo, to bude asi nejlepší. A taky jsem pokročil z roviny oficiálního "Kouman ou ye?" do "Sa ka fete?". To si řikaj jen mezi sebou. Asi něco jako: "Tak jak to jde, voe? Banik, pičo ...". Prostě se ke mně chovají víc přátelsky. To si nezasloužim. Ale užiju si to. To jo. Minulou misi se takhle chovali k více lidem - Malik, Hanne, Nico. Teď jen ke mně, heč.
V minutě je všechno, život i smrt
Dneska nebyla ani minuta, kdy bych byl vnitřně nasranej. To se vám tady totiž stane tisíckrát za den. Neskutečný vedro, hlad, žízeň, děsný pracovní podmínky. Nic nefunguje tak, jak jsme zvyklí my, Evropani. Ale zato se tady mají lidi rádi a hezky se k sobě chovají. A proto bych si radši jazyk překousnul, než někomu říct něco hnusnýho jenom proto, že všechno neni stoprocentní. Musim myslet pořád na to, že já jsem tady proto, abych sloužil a pomáhal. Ne abych panoval a šikanoval, tak jak to běží na všech chirurgiích a že už jsem jich desítku prolezl včetně těch za hranicema. A tak když jdu domu, nepřekvapí mě, že mě zatáhnou na JIP, kde akorát umírá pacient. Nad nim stojí sestry a příbuzný a jenom místní anesteziolog vyvíjí nějakou činnost za účelem reanimace toho chudáka. Jsme na Haiti, vole. Takže si vyhrnu rukávy, nikoho nehonim a přikládám se k dílu ...
Tohle je na týhle práci to, co miluju. Nemyslím umírání. Není potřeba se ničeho bát. Je to život a na ten je nakonec každej doktor krátkej. Žádnej stres. Jednu minutu jdeš po nemocniční chodbě, spokojenej sám se sebou a se dnem, co jsi dneska prožil. A v druhý minutě skáčeš po hrudníku dvaadvacetiletýmu chudákovi, co ho druhej chudák zastřelil. Mechanicky děláš práci, pro kterou Tě školili. A pokud jsi ještě trochu člověk, tak s tim druhym alespoň málo soucítíš a chceš mu pomoct. Já chci, aby to ten kluk přežil.
Po třiceti minutách končíme neúspěšnou resuscitaci. Má mokrej hrudník a břicho. To neni jeho pot. To jsou potoky toho mýho. Ufuněnej vypadnu z JIPu. Vedoucí nemocnice hlídá dveře, za kterejma se srocuje dav příbuznejch tušíci, že tenhle brácha, syn, bratranec a švára už domu nepřijde. Pokračuju v cestě domu, kterou jsem před půl hodinou začal. Jakoby nic. Někde to ale v tobě zůstane. Někdy to vyplave. Mně už za tři minuty venku před nemocnicí. Je tam asi jeho holka. Nebo možná žena. Šíleně brečí. Cesta domu je mokrá. Alespoň v mých očích je plno vody ...
Nekupujte Haiťanum televizi, doprdele ...
Když se na příchod hlásim strážnejm, něco se změnilo. Sice mě pozdraví, ale nezvednou voči vod televize. Aby se nenudili, koupili jim na stanoviště televizi. Výsledek? Míň mluví, víc čumí, míň legrace. Ale pořád nás snad ještě hlídaj. Je to naše západní myšlení, který se snažíme implantovat tady. Nemyslim Lékaře bez hranic. Ti jsou tady nepochybně užitečný. Proč jim ale ostatní svět dává prachy do kapsy namísto toho, aby jim pomohl v tom, jak se líp postarat sami o sebe? Na ulicích jsou vraky americkejch aut, americký vodpadky, americkej igelit. Smetiště světa ve jménu pomoci. A pořád stejně chudej Haiťan mezi tim vším. Dřív měl alespoň banán. Teď drží prázdnou flašku vod koly. To žeru. Bohové musí být šílení (1980, režie Jamie Uys). Běžte tu flašku vyhodit na konec světa ...
DISCLAIMER: The postings and views expressed on this site are mine alone, and do not represent the position or values of Médecins Sans Frontières (MSF). - Názory vyjadřované v tomto textu jsou pouze mé a nereprezentují stanovisko či hodnoty Lékařů bez hranic / Médecins Sans Frontières (MSF).

Autor: Tomáš Šebek | sobota 31.3.2012 5:17 | karma článku: 27,22 | přečteno: 2824x
  • Další články autora

Tomáš Šebek

Na Favoritu Manhattan kolem do kola (explore NYC by Favorit F1, chapter #3)

Chci jízdenku na kolo, strejdo! Pokladní na stanici Long Beach nechápe a furt dokola mluví o bike permit. Nechci permici! Chci jednorázovou jízdenku do centra NY, chápeš?!

19.6.2018 v 12:43 | Karma: 14,96 | Přečteno: 643x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na americký cyklostezce na kole pod pokutou $250! (explore NYC by Favorit F1, chapter #2)

Dálnici na kole? Big thanks & fuck you! Dnes jsem chytřejší. Dnes jsem víc než chirurg! Long Beach opouštím přes Island Park na sousední, vlastní Long Island. Intervalový tréning z červené na čevenou po 200 metrech pokračuje ...

16.6.2018 v 18:28 | Karma: 12,88 | Přečteno: 836x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na kole po dálnici! (explore NYC by Favorit F1, chapter #1)

Já si říkal, nevjížděj tam! Vybočit jedinou silnicí z východního cípu Long Beach mimo ostrov samozřejmě lze. Po dálnici. Na Favoritu F1, co narvaným americkým kárám fakt nestačí. Speed limit 55 nepřesáhnu, to je mi teď už jasný ..

14.6.2018 v 5:31 | Karma: 23,35 | Přečteno: 926x | Diskuse| Cestování

Tomáš Šebek

Z Long Beach na Manhattan (explore NYC by Favorit F1, chapter #4)

Na konci Ohio Ave vlevo. Stoupám do pedálů a držím 36kmh na rovince. Jako obvykle se vztekám s dírama velikosti jednoho Favoritu, trpím s kotoučovkama, když dobržďuju na všech(!) křižovatkách na červenou. Smart city Long Beach!

12.6.2018 v 5:50 | Karma: 15,42 | Přečteno: 567x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Afghánistán, mise 2, den 23: Bezesné noci

Ratatatatatatata, ratata ... tata, bum, bum ... 6:09 budíček. Po hodině spánku. Nejdřív štěkající kalachy. Pak kulometná palba. Následuje několik výbuchů. Ne, dneska neslaví. Tohle trvá tři minuty, a to je podezřele dlouho.

2.11.2015 v 9:00 | Karma: 18,50 | Přečteno: 1917x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rusové ostřelovali Charkov, střely zasáhly obytné domy a zranily dva lidi

24. dubna 2024  8:33

Sledujeme online Rusko útočilo střelami S-300 na východoukrajinský Charkov. Poničené jsou čtyři obytné budovy a...

Policie zadržela mladíka, který v tachovské škole vyhrožoval nožem

23. dubna 2024  15:03,  aktualizováno  24.4 7:53

Policisté zadrželi ve škole v Tachově mladíka, který nožem vyhrožoval zabitím. Při incidentu se...

V březnu by ze Sněmovny vypadla TOP 09. Vyhrává ANO, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2087x
Můj indiánský pradědeček mi odkázal motorovou pilu. Udělal to hned potom, co s ní v opilosti uříznul nohu svému krajanu, který s ním onoho osudného prvního máje putoval za účelem podřízutí májky v sousední vsi. Stál blbě, májka byla moc blízko nohy, chyběly centimetry ... (www.mediciman.cz, březen 2005)

Seznam rubrik