Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Haiti - 54. den (Tyvole, operoval jsem mozek!)

[30.11. 2010] Koumon ou ye? Včera jsem tak přemejšlel, co asi dneska ukážu chlapíkům z Český televize. Aby to bylo průřezový. Aby tam bylo všechno z práce Lékařů bez hranic tady v Leogane. Večer to za mě vyřešila madam náhoda. Připravila nám na dnešek komplikovanou zlomeninu stehenní kosti i střelný poradnění. Ještě v osm ráno jsem ale netušil, že za pár hodin budu poprvý ve svym životě operovat mozek! Tohle nevymyslí ani nejlepší scénárista ...

Den jako každej jinej ...

Spal jsem jako zabitej. Po tejdnu jsem se zase dobře vyspal. Nejlíp se mi prostě spí, když přijdu po pořádný dřině pozdě v noci z nemocnice. Ráno jsem ve sprše potkal Jacquelin. V županu hlásí, že spala jako šutr. Už jsem psal, že je jí šedesát tři? Je neuvěřitelná. Tohle je její třináctá mise s Lékaři bez hranic. Zažila takový šílenosti, že jde z toho hlava kolem. Vypráví, jak si chlapi v Čadu odkládali kalachy do šatny před nemocnicí jako kabáty, aby si je při odchodu na lístky zase vyzvedli a trochu si venku zastříleli ... Je neuvěřiltená.

Vizita. Vypadá na další trochu nudnou, ale není. Sháním se po snímcích pacientů ze včerejška. Kluk je skutečně zastřelenej do ruky, kule tam pořád vězí. Otevřená zlomenina stehna je skutečně šílená. To bude zajímavý ... Čtrnáctidenního prcka po kýle potkávám na tátovo stehnech, jak dlabe snídani. Dvacet hodin po operaci obrovský skrotální kýly s uskřinutym střevem. Chtěl jsem mu dneskanaordinovat maximálě čaj po lžičkách. Když ho ale vidim, jak se futruje, břicho měkký jako hadr a zjevně moc spokojenýho, spoléhám se na matku Haiti a kašlu na medicínský poučky z Evropy. Tak se nadlábni, malej ...

Operace první: kule v ruce

V devět mi volá Michal Kubal z Český televize, že vyjíždějí z Port-Au-Prince a jestli prej znám cestu. To teda neznám. Doteďka vůbec nevim, kde to vlastně na mapě sem. Dávám mu překladatele a místňáka Lyonella. Dorazí prej na jedenáctou. Jdu udělat nějaký převazy na ambulanci a předtím si stáhnout rentgenový snímky z předchozího dne.

Když dojdu na rentgen, je tam na monitoru šílenost. Prolomená spánková kost s úlomkem, kterej musí bejt zákonitě zaraženej do mozku někde v oblasti spánkovýho laloku. Na vyšetřovně leží majitel tý šílenosti. Vyhoví na výzvu, hejbe se, zorničky symetrický. Je jen spavej. Neuvěřiltený. Je mi ale jasný, že takhle dlouho nevydrží. Taky že ne. Horší se z minuty na minutu před mejma vočima. Rozdám úkoly, aby byl co nejdřív na JIPce a zahájili jsme nějakou agresivní léčbu v našich podmínkách. To znamená podložit hlavu, manitol a modlení. Anebo tentokrát něco víc? Jdu se poradit s Fredim, kterej je na sále.

V lokální anestezii bloku předloktí tam už na mě čeká připravenej a do ruky zastřelenej klučina ze včerejška. Už včera byla ruka parádně oteklá, co si z toho vteřinovýho převazu pamatuju. Dneska je ještě větší. Beru si svůj minikomp na sál, abych si tam pustil snímek. Kule je zjevně hluboko a zaklíněná přesně mezi dvěma kostma. Hledání jehly v kupce sena ...

Vím, že nemám čas, myslim na toho mozkomora. Takže to musim najít parádně rychle. Do ďoury v ruce strkám pinzetu a šátrám. Buď narážim na kost anebo na kuli. Nevim. Buď to vytáhnu tudy, nebo si najdu cestu z druhý strany, kudy měla kule vyletět a nevyletěla. Stejně musím udělat kontradrenáž, aby to bylo účinný. Takže odhaduju polohu výstřelu, říznu na druhý straně ruky, pinzetou bagruju a na druhym konci vypadne kule. Překvapilo mě to a zjevně i instrumentářku. Za minutu bylo hotovo. Na ovace není čas, dren, zavázat a jdu se radit. Zejtra ale musim vyšetřit, jak se to tomu klukovi vlastně přihodilo ...

Operace druhá: kost v mozku

Dřív než Frediho potkávám Jacoba. Chci operovat mozek, jdeš do toho? Jasně, voe! Fredi je narozdíl od nás rozumnej a narozdíl ode mě chytrej, takže se zamyslí. Chcete fakt vyrobit vegeťáka? Nejsme tady na to nijak zařízený a hlavně pro jeho rodinu to bude zátěž. Říkám mu objektivní důvody, proč si myslím, že právě tohohle bychom operovat měli. Když to zváží, řiká jo. Ježišmarjá, souhlas znamená operovat mozek!

Jacob urychluje transport pacienta na sál. Od jeho příchodu tikaly jen nezbytný minuty pro jednotlivý vyšetření. Ani jedna nazmar. Celkově ne dýl než 45 minut od příjezdu. Než ho zaintubuje, sbírám se z rozhodnutí, který jsem právě udělal. Nikdy jsem kebuli neoperoval, neotevíral. Byl jsem na stáži na neurochirurgii a viděl různý věci. Taky jsem si o třepanaci několikrát četl. Ale to všechno je teorie a za minutu je tady realita. Dejchej! Když ses rozhodl, nesmíš to posrat.

Na sále prosím o vybalení trepanačního setu. Ani nevim, jakej podklad tady máme! První se na mě vyvalí Luerovo kleště. Obrovský. Přesně takový, jaký jsem před pár dnama potřeboval na stehenní kost Tiberta. Jenomže teď bych potřeboval přesně ty malý prcky, na který jsem při Tibertovo operaci v duchu nadával. Dál je v setu řada elevatorií, kterejma se dá nadzvednout lebeční kost, pilka a tak ...

Přes voholenou hlavu jdu k lebce. Ostrej obloukovej řez bezpečně daleko od hranice zlomeniny, spánkovýho svalu a v povodí spánkový tepny, abych ji neporušil a aby mi to minimálně lilo. Nemám správnej vercajk a klipy na okraje kůže, používám moskyta, peány, duvalovo kleště, co se namane ... Chčije to jako kráva, ale nepřekvapí mě to. Statečně to celý doříznu a odklopim spánkovej sval od lebeční kosti. Později ho použiju jako kryt. Ve skutečnosti jsem podělanej až za ušima ...

Kouká na mě lebka a tři parádně zaražený kusy kosti. O tom vrchnim vim, že jde do mozku. Je zaklíněnej a drží mrcha. Budu dělat trepanační návrty? Když vidim prehistorickej manuální vrták, udělá se mi špatně a volím jinou strategii. Milimetr po milimetru to pomalu na všech stranách zvedám elevatoriama. Prd! Kost je venku. Hurá! Už ji tam nevrátim. Tady bude kostěnej defekt. Ale to nevadilo ani faraónum.

Pod ní se na mě tlemí tvrdá plena mozková. V jednom místě je porušená a pod ní je mírně krvácející mozková tkáň. Nepochybně porušená. To bylo místo, kde byla zaražená kost. Roztržená plena pokračuje pod kost a mně je jasný, pokud to chci správně vošetřit, musim to hermeticky zašít. Beru do ruky půlkilový kleště na kost a štípu to. Tak šetrně a tak pomalu, jak jen to jde. Čumim na to z pěti centimetrů. Mlžej se mi brejle, na který mi stříká krev při každym štípnutí.

Je to. Vyštípal jsem se nad bezpečně zavřenou tvrdou plenu, aniž bych ji dál poškodil. Teď to musim zašít. Jedna tepénka z měkký pleny nepříjemně krvácí. To musim vošetřit. Spálim ji. Sucho. Uf. Beru nejmenší jehlu, co tady máme. To je asi centimetrová kráva s nevstřebatelnym vláknem. Šiju tak, že si druhou rukou podpírám první. Neklepe se mi, to sem fakt rád. Nikdy jsem nedělal něco tak precizně a pomalu. Asi dvoucentimetrová díra je hermeticka zašitá, nekrvácí a je to suchý.

Koukám se na další dva úlomky. Jeden jde nepříjemně dolů ke spánku. Strkám mezi něj a tvrdou plenu elevatorium a snažim se to nadzvednout. Nehne se to ani o milimetr, ale na druhou stranu je to pod nim úplně volný a zjevně neporušený. Třetí úlomek bezpečně nikam neproniká ani nijak nevadí. Na ten kašlu.

Z pod toho druhýho to začalo po mym zásahu krvácet. Sakra! Teď to teda musim nadzvednout, co? Nene, vklidu, čekej. Znovu to ohmatávam, nezdá se, že by to nějak vadilo. Znovu se dívám, pořád to chčije. Čekám, ustává to, čekám. Kdyby to bylo někde jinde, bylo by to krvácení na hranici mejch rozlišovacích schopností a už vůbec ne důvod, abych to nějak ošetřoval. Ale tady mezi kostí a tvrdou plenou to může udělat epidurální hematom, kterej se mozku a jeho nositeli moc nehodí.

Přestalo to. Tyvole, to je ale štěstí. Vyplachuju všechny kostěnný úlomky, naposledy to reviduju a defekt v kosti překrejvám spánkovym svalem, kterej znovu přišívám na původní místo. Pak sešiju kůži a je hotovo. Celkem dvě hodinky. Jacob podal exkluzivní výkon s neuroanestezií. Má muj obdiv. Je to jeho zásluha, že je pacient ještě živej.

Během odpoledne a večera se stále zaintubovanej a mírně tlumenej, ale na druhou stranu spontánně dejchající pacient probouzí. Hejbe všema údama, má symetrický a reagující zornice, všechny potřebný reflexy a snaží se komunikovat rukama. Tyvole, tyvole, tyvole! Jupí! Teď aby přežil noc s místním personálem, pro kterej je péče o kraniotrauma španělskou vesnicí stejně jako pro mě ...

Operace třetí: mosty z fixatérů

Tohle měl bejt dnešní vrchol. Ale po předchozí operaci je to jen slabej vodvar. Chlapík z předchozího dne s otevřenou zlomeninou stehenní kosti je na stole. Zlomenina je fakt hnusná. Kost probodla stehenní sval a ten je uvízlej mezi proximálnim a distálnim úlomkem jako interpozitum. Navíc je to suprakondylická, tříštivá, nitrokloubní a jak jsem napsal, taky dislokovaná zlomenina. Podruhý tady budu proti všem regulím otevírat přístup ke kosti.

Asistuje mi doktor Junior, prima místní kluk, zapálenej do chirurgie. Tři piny na zevní straně stehna na mý straně zleva vrtám já. Tři piny na vnitřní straně bérce do holenní kosti vrtá Junior. Pěkné je to. Pak jdu kožním řezem ke zlomenině, abych uvolnil sval, co je skříplej mezi oběma úlomkama kosti. Nejde to, nehne se to. Beru nemilosrdně za hnát a ten se poddává. Interpozitum je venku, šešiju, co rozřízla kost a co jsem rozříznul já.

Koleno přemostíme speciální forychtungem. Další parádní konstrukce. Je to pevný, efektivní, snad i dobře zreponovaný. Všechno je v ose, noha stejně dlouhá. Tak uvidíme zejtra na rentgenu. Třesu rukama Juniorovi a instrumentářce. Je to zvyk Milana, mýho kolegy ortopeda z nemocnice na kraji lesa. Moc se mi líbí, tak jsem to přenesl na Haiti. Taky se jim to moc líbí. A jdeme si každej po svejch ...

Deja vu

V Matrixu je zase chyba. Na emergency leží chlap se zlomeninou stehenní kosti na obou stranách, vlevo otevřenou. A nikam se nejde ... Stejný místo, stejnej čas, stejnej tým a stejná zlomenina jako včera večer. Jacob s Jacqueline podává analgezii, já s Fredim rovnáme hnáty, zašívám díru po kosti, která prošla kůží. Tentokrát tam naštěstí neni nic vmezeřený.

Pacient je bídnej a jak zjišťujeme, má ulomenou celou spodní čelist. Každej zub někde jinde, protože čelist je napadrť. Zvenku vypadá fakt blbě, zarazil si spodní čelist dozadu, takže má parádní předkus. Kdyby to nebyl úraz, smál bych se mu. Jde mi to celkem dobře zreponovat. Aby to drželo pohromadě, přes banáž lepim speciální pásku na igelit, co jsem dostal prezentem od logistiků. Už jsem ji tady párkrát na pacienty použil, neznám lepší fixaci.

Na rentgenu to vypadá, že si kromě spodní čelisti ulomil taky horní čelist. Zlomenina jde prochází nosem a vede k levý očnici. Tohle jsem viděl taky jenom v učebnici. Nedovedu si představit, jaká šupa to asi musela bejt. Aniž bych se ale ptal, je mi jasný, že se to stalo na motorce. Všechno se tady stane na motorce ...

Naposledy jsem jedl a pil v 7:30 ráno. Je 21:15. Jsem krapet unavenej a žíznivej. Ale v dobrý náladě, endorfiný mám vytočený na maximum. Po zajištění všech našich dnešních pacientů jdeme domů. Co bude zejtra? Může to bejt ještě horší? Budu zejtra dělat maxilofaciální chirurgii ze zevnim fixatérem na spodní čelist? Kdo ví ... Moje jediná mozková buňka je dneska fakt unavená, tak ji nechávám napokoji.

Autor: Tomáš Šebek | neděle 13.1.2013 20:39 | karma článku: 23,29 | přečteno: 2020x
  • Další články autora

Tomáš Šebek

Na Favoritu Manhattan kolem do kola (explore NYC by Favorit F1, chapter #3)

Chci jízdenku na kolo, strejdo! Pokladní na stanici Long Beach nechápe a furt dokola mluví o bike permit. Nechci permici! Chci jednorázovou jízdenku do centra NY, chápeš?!

19.6.2018 v 12:43 | Karma: 14,96 | Přečteno: 643x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na americký cyklostezce na kole pod pokutou $250! (explore NYC by Favorit F1, chapter #2)

Dálnici na kole? Big thanks & fuck you! Dnes jsem chytřejší. Dnes jsem víc než chirurg! Long Beach opouštím přes Island Park na sousední, vlastní Long Island. Intervalový tréning z červené na čevenou po 200 metrech pokračuje ...

16.6.2018 v 18:28 | Karma: 12,88 | Přečteno: 836x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Na kole po dálnici! (explore NYC by Favorit F1, chapter #1)

Já si říkal, nevjížděj tam! Vybočit jedinou silnicí z východního cípu Long Beach mimo ostrov samozřejmě lze. Po dálnici. Na Favoritu F1, co narvaným americkým kárám fakt nestačí. Speed limit 55 nepřesáhnu, to je mi teď už jasný ..

14.6.2018 v 5:31 | Karma: 23,35 | Přečteno: 926x | Diskuse| Cestování

Tomáš Šebek

Z Long Beach na Manhattan (explore NYC by Favorit F1, chapter #4)

Na konci Ohio Ave vlevo. Stoupám do pedálů a držím 36kmh na rovince. Jako obvykle se vztekám s dírama velikosti jednoho Favoritu, trpím s kotoučovkama, když dobržďuju na všech(!) křižovatkách na červenou. Smart city Long Beach!

12.6.2018 v 5:50 | Karma: 15,42 | Přečteno: 567x | Diskuse| Sport

Tomáš Šebek

Afghánistán, mise 2, den 23: Bezesné noci

Ratatatatatatata, ratata ... tata, bum, bum ... 6:09 budíček. Po hodině spánku. Nejdřív štěkající kalachy. Pak kulometná palba. Následuje několik výbuchů. Ne, dneska neslaví. Tohle trvá tři minuty, a to je podezřele dlouho.

2.11.2015 v 9:00 | Karma: 18,50 | Přečteno: 1917x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

PŘEHLEDNĚ: Langšádlová nekončí jako první. Jaké změny už zažila Fialova vláda?

25. dubna 2024  9:33

Přehledně Ve čtvrtek oznámila demisi ministryně pro vědu a výzkum Helena Langšádlová (TOP 09). V koaliční...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:29

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

„Musím přemýšlet.“ Španělský premiér zvažuje demisi kvůli vyšetřování své ženy

25. dubna 2024  9:21

Španělský premiér Pedro Sánchez ve středu večer uvedl, že zvažuje rezignaci v souvislosti se...

ANO napadlo u Ústavního soudu změny u stavebního spoření. Vadí mu i zpětná účinnost

25. dubna 2024  9:17

Opoziční hnutí ANO napadlo u Ústavního soudu změny ve stavebním spoření, které byly součástí...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2087x
Můj indiánský pradědeček mi odkázal motorovou pilu. Udělal to hned potom, co s ní v opilosti uříznul nohu svému krajanu, který s ním onoho osudného prvního máje putoval za účelem podřízutí májky v sousední vsi. Stál blbě, májka byla moc blízko nohy, chyběly centimetry ... (www.mediciman.cz, březen 2005)

Seznam rubrik